Prodej firmy krok za krokem

autor: | 28. března 2024

Nikdo z nás není nesmrtelný a stejně tak i každé dobrodružství v našich životech jednoho dne skončí. Podnikání a budování společnosti nevyjímaje. Každého majitele jednoho dne čeká prodej nebo předání společnosti novému vlastníkovi. Bylo by naivní si myslet, že si nemusíte v průběhu budování firmy klást otázku: Jak svou firmu na budoucí prodej nejlépe připravit? Ačkoliv i tuto naivitu v očích některých majitelů v praxi občas vídám.

„Prodej“ firmy v rodině

Ač se to na první pohled nemusí zdát, i na mezigenerační předání společnosti v rámci rodiny je dobré se dívat jako na transakci prodejní. Při prodeji firmu dříve nebo později opustíte, přenecháte ji novému vlastníkovi a její další osud již nebudete ovlivňovat. A tuto realitu je nutné přijmout i v případě mezigeneračního předání. Pokud ji přijmete, jste připraveni realizovat potřebné kroky k tomu, abyste postupně minimalizovali své role uvnitř společnosti a budovali její nezávislost na vaší osobě.

Příběh ze života

Jeden z našich klientů vybudoval se svým bratrem za 30 let podnikání velmi úspěšnou společnost zabývající se strojírenskou výrobou. Ve firmě v průběhu času pracovala celá rodina od manželek až po všechny děti obou sourozenců. Po 30 letech dosáhli majitelé věku, kdy již cítili potřebu změny ve vlastních životech. Také vnímali, že firma dosáhla velikosti, ve které se jí otevírají nové možnosti a projekty, které budou vyžadovat další investice a následnou intenzivní práci s horizontem 5 – 10 let. To přesahovalo věkové limity, které si stanovili.

Proto poslední roky věnovali intenzivní práci NA FIRMĚ. Budovali interní systémy řízení, najali profesionální management a firmu začali pomalu připravovat na svůj odchod.

Dalším důležitým krokem byly moderované diskuze s jednotlivými členy rodiny zapojenými i nezapojenými do provozu firmy. Následovala rodinná setkání, která vyústila ve vytvoření rodinné ústavy, kde jsou shrnuta společná hlediska na současnou rodinu, její hodnoty a cíle, na rodinný business i na budoucí generace.

V tomto případě bylo technickým výsledkem celého procesu zachování společnosti ve vlastnictví rodiny a předání do rukou další generace. Společnost řídí jeden z členů rodiny pod dohledem rodinné rady a s podporou profesionálního managementu.

Výsledkem bylo i finanční vypořádání se současnou generací a vytvoření rodinné banky, kam byl vložen nejen majetkový podíl na rodinné firmě, ale také značná část inkasovaných prostředků. Tyto peníze se vytvořily z nerozdělených zisků společnosti doplněných o bankovní financování. V součtu se jednalo o částku v řádu vyšších stovek milionů korun. Vložené prostředky nyní rodina investuje a z generovaných výnosů naplňuje jednotlivé cíle, které si v rámci rodinné ústavy určila.

Jak vidíte, ani předání firmy v rámci rodiny nemusí nutně znamenat bezplatnou transakci. Nákup společnosti za pomoci financování bankovním úvěrem přináší další možnosti, jak pracovat s rodinným bohatstvím.

Prodej firmy krok za krokem

Příklad výše ukázal, jak postupujeme s našimi klienty v případě mezigeneračního předávání. Pojďme se nyní podívat, jak by naše spolupráce vypadala při prodeji firmy mimo rodinu.

  1. Před zahájením samotného procesu prodeje společnosti spouštíme přípravnou předprodejní fázi.
    • Seznámíme se se společností a provedeme „bleskovou“ právní, daňovou a finanční analýzu, testujeme několik obvykle kritických oblastí.
    • Odhadneme pravděpodobné rozpětí transakční hodnoty.
    • Identifikujeme rizika ohrožující úspěšné dokončení transakce.
    • Prezentujeme vám výsledky přípravné předprodejní fáze a odsouhlasíme si očekávané cenové pásmo.
  2. Připravíme prezentační materiályseznam potenciálních zájemců.
    • Vypracujeme prezentační materiál pro potenciální investory (teaser).
    • Připravíme seznam potenciálních zájemců (longlist).
    • Připravíme dohody o zachování důvěrnosti informací (NDA).
    • Určíme základní dokumenty k založení dataroomu.
  3. Vyhledáme vhodné zájemce o investici.
    • Sestavíme zúžený seznam zájemců (shortlist).
    • Aktivně oslovíme potenciální zájemce ze shortlistu, zajistíme podpis NDA, předáme prodejní profil zájemcům.
  4. Zajistíme vyjednávání s potenciálními zájemci o investici.
    • Operativně komunikujeme s potenciálními zájemci a jejich poradci.
    • Zorganizujeme osobní schůzky/videohovory/telefonáty mezi vámi a vybraným zájemcem, při těchto schůzkách asistujeme.
    • „Q&A sessions“ – zajistíme vaše odpovědi na dotazy zájemců.
    • Zajistíme správu virtuální místnosti, kde budou uložena data pro realizaci prověrky společnosti zájemci (dataroom).
    • Asistujeme při přípravě podkladů, které budou zájemci vyžadovat za účelem provedení hloubkové prověrky, sbíráme indikativní nabídky a asistujeme při jejich vyhodnocení.
    • Asistujeme při vyjednávání podmínek transakce s vybraným zájemcem.
  5. Na závěr celého procesu prodeje připravíme smluvní dokumentaci.
    • Sestavíme a projednáme tzv. termsheet s protistranou.
    • Připravíme smluvní dokumentaci a její projednání.
    • Zajistíme podpis a vyřízení transakce, advokátní úschovy i nezbytných rejstříkových změn.

Doba trvání celého procesu od jeho úplného začátku bývá běžně 6 – 12 měsíců.

Něco končí a něco jiného začíná

Odcházející majitelé firem mají často obavu, jak správně naložit s časem, který odchodem ze společnosti získají. Mají strach, jestli se nebudou nudit nebo jestli se z nich nestanou „důchodci v papučích“, jak sami svou obavu popisují.

Taková obava je ale zbytečná. Ukončením svého podnikání většinou uzavíráte jednu svou životní kapitolu – kapitolu podnikatele. Otevíráte ale zcela novou kapitolu vašeho života – kapitolu INVESTORA. Ta s sebou přináší nové výzvy, které budou otevírat nové dveře k růstu nejen vám, ale i celé rodině. Rozhodně se máte na co těšit.

Tímto procesem jsme již provedli nebo nyní provádíme řadu našich klientů. Nemusíte se tak vše učit od nuly, ale můžete využít zkušenosti našeho týmu. Jsme připraveni být vaším partnerem na celé cestě od prvotních diskuzí a úvah, přes přípravu rodinné ústavy, zajištění celého prodeje společnosti na klíč, až po vytvoření family office, která se bude dlouhodobě starat o správu vašeho majetku získaného prodejem.

Investiční tipy

Chcete dostávat pravidelné Investiční tipy? Nechte nám tu svůj e-mail.
více o autorovi
Jsem přesvědčený, že čemu rozumíte, toho se nebojíte. Proto se již řadu let věnuji publikační činnosti a pravidelně vzdělávám českou veřejnost v oblasti investic. S investicemi svými i našich klientů jsem prošel většinu období, které finanční trhy přináší a sdílím s Vámi zkušenosti, které jsem za tuto dobu získal. Vycházím i z teoretických znalostí, které jsem získal v uplynulých letech, kdy jsem dosáhl na prestižní evropské certifikáty a tituly EFA a EFP.

další články autora

<a href="https://cimpel.cz/author/jiri-cimpel/" target="_self">Jiří Cimpel, EFP</a>

Jiří Cimpel, EFP

Jsem přesvědčený, že čemu rozumíte, toho se nebojíte. Proto se již řadu let věnuji publikační činnosti a pravidelně vzdělávám českou veřejnost v oblasti investic. S investicemi svými i našich klientů jsem prošel většinu období, které finanční trhy přináší a sdílím s Vámi zkušenosti, které jsem za tuto dobu získal. Vycházím i z teoretických znalostí, které jsem získal v uplynulých letech, kdy jsem dosáhl na prestižní evropské certifikáty a tituly EFA a EFP.

další články autora

Další články z rubriky Investice

Přečtěte si také …

Investiční tipy

Chcete dostávat pravidelné Investiční tipy? Nechte nám tu svůj e-mail.

Investiční tipy

Chcete od nás každý týden dostávat investiční tipy? Vyplňte, prosím, své jméno a e-mail. První investiční tip Vám odešlu během několika málo okamžiků.

Děkujeme za zájem o naše investiční tipy.