Do určité fáze života firmy se podnikatelé soustředí primárně na její růst. Hledají nové zákazníky, budují nové provozy, investují zpět do firmy, najímají nové lidi. V takové fázi nemyslí na zisk a dividendy. Není to ani nutné, protože nadšení z podnikání jednoznačně převyšuje fakt, že nemají tok peněz plynoucích z dividend, to je v této fázi vedlejší. Ale každá fáze má svůj začátek i konec a jinak tomu není ani u vývoje firmy. I růstovou fázi je třeba jednou ukončit a převést firmu do fáze hodnotové.
Firma hodnotová má trochu jiný princip fungování. Není to o tom, že by nebylo důležité, aby nadále rostla, ale růst v tomto případě není tím nejdůležitějším kritériem při hodnocení její úspěšnosti. Ve fázi hodnotové je třeba sledovat, jestli firma dokáže systematicky generovat průběžný a dlouhodobě udržitelný zisk. Tento zisk samozřejmě může firma dál investovat do svého podnikání, ale už by měla existovat i část zisků, kterou si vlastníci vyplácí jako dividendu. Vlastníky bývá většinou rodina a ta může díky dividendám zlepšovat své běžné životy a budovat i další nohu svého finančního majetku.
Firma ve fázi růstové a její přerod
U firem v růstové fázi bývá cílem vytvořit zajímavý potenciál v podobě velké klientské základny a dostatečného obratu se silným růstem. Taková firma může být prodána strategickému investorovi, který z ní následnou restrukturalizací udělá firmu hodnotovou.
Druhou variantou je, že do hodnotového režimu převede firmu rodina samotná. Přechod do hodnotové fáze je zásadní hlavně ve chvíli, kdy uvažujete o budoucím mezigeneračním předávání své firmy.
Jakou firmu chcete dalším generacím předat?
Je totiž důležité si uvědomit, že vy jako zakladatelé i vaše děti jste vyrostli v jiných podmínkách, než vyrůstají vaše vnoučata. Vy se svými dětmi jste byli do podnikání ponoření, trávili jste ve firmě celé dny a přítomnost vašich dětí většinou nebyla možností, ale nezbytnou podmínkou toho, aby firma přežila a mohla růst. Proto jste vy a často právě i vaše děti prototypy úspěšných podnikatelů.
Vaše vnoučata ale vyrůstají v jiném prostředí. Vy jste se museli do světa bohatých probojovat a jste dnes v tomto světě pomyslnými přistěhovalci. Jenže vaše vnoučata jsou již ve světě bohatých domorodci :-) a tím pádem mají samozřejmě i jinak nastavený hodnotový žebříček. Jejich touhou už často není žít život jako podnikatelé, kteří bojují o přežití své a svojí firmy. Mnohem víc hledají ve svém životě SVOBODU, smysluplnost toho, co dělají, a jeho hloubku. Možná jim ne vždy úplně rozumíte, ale věřte, že je to normální. Vaši prarodiče by o vás možná kdysi řekli to samé.
Je tak důležité si uvědomit, že pokud chcete majetek smysluplně mezigeneračně předat, nemůžete uvažovat o tom, že změníte svá vnoučata, ale spíše o tom, že změníte svůj byznys. Takovou změnou může být to, že firmu připravíte na systém manažerského řízení. Vy jako rodina se budete moci přesunout do role majitelské a své současné funkce postupně přenesete na další lidi. Rolí vašich vnoučat a dalších generací už nebude být prototypem úspěšného podnikatele, ale být úspěšnými majiteli nebo správci rodinného bohatství. Tato role je od role podnikatele zcela odlišná a po dobré přípravě je pro většinu lidí přijatelná.
Dovolím si s vámi sdílet jeden příběh ze života.
Před pár dny jsem seděl na rodinné radě jednoho z našich klientů, jehož rodina vlastní velmi úspěšnou a známou společnost. V rámci přípravy jejich rodinné ústavy jsem se zeptal, co ho vlastně před těmi více než 30 lety vedlo k rozhodnutí začít podnikat. A on mi odpověděl: „Na začátku jsem se rozhodoval, jestli chci být zaměstnancem a mít klid a pohodu, nebo začnu podnikat. Nakonec jsem se rozhodl pro podnikání, a to hlavně proto, že mi dává svobodu. Svobodu časovou a příjmovou, dává mi svobodu v tom, co budu dělat a jak budu směřovat svoji profesní dráhu dál. Dává mi také možnost spolupracovat se svou rodinou a mými dětmi. Přesně tuto hodnotu chci při vytvoření majetkové struktury pro naši rodinu udržet a chránit.“
Nezapomínejte, že majetek je tu proto, aby podporoval váš život a vaši rodinu, a ne naopak! Bohužel v podnikatelských rodinách vídám relativně často právě ten opačný případ, rodina dře ve firmách až do úmoru. V růstové fázi podnikání to často jinak nejde, ale v hodnotové fázi je třeba tento přístup změnit.